Tuesday 24 February 2015

Selamat Tinggal Wahai Ubat Batuk!

Assalamualaikum dan hello :)

Saya doakan anda yang membaca blog ni sentiasa dilimpahkan rahmat dan kasih sayang Allah :)

Sihat atau sakit, kedua-duanya pun merupakan 'nikmat' dari Allah. Kalau sihat, kita dapat menjalankan segala aktiviti harian dengan baik tanpa masalah. Dan sekiranya kita sakit, itu juga suatu nikmat kerana dengan kesakitan itu, selalunya mendekatkan diri kita kepada Pencipta kita..

Kira macam win-win situation jugakan keduanya? :)

Kalau diikutkan saya dalam kategori yang amat jarang diserang penyakit. Kalau cuti sakit company tu jarang sangat luak. Alhamdulillah dengan nikmat kesihatan yang Allah beri ni.

Tapi ini tak bermakna saya tak pernah sakit. Pernah... dan ditakdirkan bila sesekali sakit, biasanya teruk dan lama pula ambil masa nak sembuh. Contohnya batuk.

UBAT BATUK SEBOTOL TAK CUKUP!
Sejak dulu-dulu lagi kalau saya batuk memang ambil masa yang saaaaangat lama sangat nak baik. Selalunya sebulan hingga 2 bulan baru baik.

Ubat batuk?? memang tak cukup 1 botol. Kena pergi klinik 2-3 kali untuk dapatkan ubat batuk tambahan sebab walaupun habis sebotol, batuk memang belum sembuh.

Jangan cakap jenis ubat batuk yang mana.. rasanya berpuluh jenis ubat batuk dah cuba tapi belum jumpa 1 jenis pun yang serasi atau boleh sembuhkan batuk dengan cepat.

Batuk pula bukan batuk perlahan punya. Selalu batuk kuat yang macam nak terkeluar anak tekak. Tekak memang jadi sakit, perit, kering dan gatal.

Dan batuk kadang-kadang berserta darah. Mungkin disebabkan tekak jadi luka akibat batuk yang berlarutan.

ADUH! TERKUCIL PULA
Paling tak best adalah setiap kali batuk kuat, kadang-kadang boleh terkucil. Jadi kena sentiasa pakai pantyliner/pad sepanjang hari.

Saya selalu standby pakaian extra dalam kereta kot-kot kalau terkucil terkena pula pada pakaian yang dipakai. Masalah pula bila nak solat nanti.. terutamanya jika di pejabat.

Dan yang paling merisaukan saya kalau kena batuk masa mengandung/ hamil. Sebab masa mengandung ni tak boleh sebarangan nak makan ubat sesuka hati. Lagi-lagi ubat batuk.

BABY TAK BERGERAK
Masa saya mengandungkan Husna dulu, saya batuk teruk juga. Disebabkan tak berani nak pergi klinik biasa, jadi saya pergi dapatkan rawatan dari klinik mengandung sebab pastilah ubat batuk yang diberi sangat selamat untuk ibu mengandung.


Malah bila saya baca label pada botol ubat tu, ada maklumat dos untuk kanak-kanak. Lebih yakinlah saya untuk makan ubat tu.

Lepas saya makan ubat batuk tu, keesokan harinya saya langsung tak rasa pergerakan baby. Seharian!

Saya jadi panik juga sebab sebelum tu baby memang sangat aktif bergerak. Tiba-tiba langsung tak bergerak, rungsing fikiran jadinya. Terus saya buat check-up di klinik mengandung.

Alhamdulillah, lepas scan semua doktor kata takda apa-apa yang perlu dirisaukan. Doktor terangkan, mungkin sebab ubat batuk tu menyebabkan baby tidur juga.. Ubat batuk kan selalunya membuatkan kita mengantuk.. :) So baby pun terkesan juga..

Ok, saya panik sendiri.. maklumlah, mengandung anak pertama.. sure takut kan..

Masa saya mengandungkan Zara pun saya diserang batuk lagi.. Saya cuba juga elak dari makan ubat batuk dengan amalkan semua petua-petua yang saya dapat dari internet dan rakan-rakan.. Tapi malangnya takde apa yang berkesan..

SUSPEK TIBI
Sudahnya saya terpaksa juga serah diri untuk rawatan di klinik kesihatan. Disebabkan batuk yang agak lama dan kadang-kadang berserta darah, doktor siap suruh saya buat ujian kahak untuk kesan sama ada saya mendapat Tibi.


HAMPIR ACCIDENT
Tak tahan dengan batuk yang teruk, saya telan juga ubat yang doktor beri. Memang sebelum tu saya dah diberi amaran yang ubat tu menjadikan kita mengantuk tapi dah tak tahan dah..

Kesannya? memang amat amat amat mengantuk! Saya makan ubat masa di pejabat masa tu.

Mengantuk sangat, saya sampai lelap lebih 3 jam di pejabat. Masa memandu pulang ke rumah pun asyik terlelap. Sedar-sedar je dah hampir nak langgar guardrail (penghadang jalan). Bahaya sungguh!

Alhamdulillah takde kemalangan. Allah aje yang melindungi masa tu. Tak tahan sungguh mengantuk. Dah buka radio sekuat-kuatnya tapi still boleh lelap masa memandu. Sampai rumah pun terus lelap lagi sampai ke pagi esoknya..

Allahuakbar! Kesan mengantuknya lama sungguh. Serik dah. Taknak langsung telan ubat batuk tu sejak dari tu.

MENCARI ALTERNATIF
Sungguh!!! Allah Maha Mendengar..

Dalam pada saya mencari lagi alternatif kepada ubat batuk saya, dengan izin Allah, saya terpandang status FB kawan saya tentang petua beliau mengubati batuk beliau.

Caranya, beliau mengamalkan Vita C dan OmegaGuard. Itu aje!

Tanpa berlengah, terus sahaja saya amalkan kedua-dua produk ni dengan konsisten. Saya tambahkan Garlic Complex juga yang berfungsi sebagai antibiotik semulajadi.


Alhamdulillah dengan izin Allah, batuk saya dapat dikawal dan akhirnya sembuh sepenuhnya kurang dari 2 minggu. Tiada kesan sampingan mengantuk dan tiada lagi terkucil lagi.. Syukur Alhamdulillah...

Lepas dari tu, ada rakan MFMS saya beritahu OmegaGuard juga boleh membantu mengawal batuk kanak-kanak juga.. Oh! baru saya tahu.. Bolehlah saya amalkan untuk anak-anak saya sebab saya tahu ubat batuk pun tidak bagus untuk kanak-kanak. Malah OmegaGuard pun memang sangat bagus untuk perkembangan minda kanak-kanak. Dah terang-terang dapat 'bonus' tambahan disitu.

Sejak pengalaman batuk saya ni, saya memang dah jatuh hati dengan Vita C ni.. saya lebih konsisten mengambil 1 biji Vita C setiap hari sebab saya tahu ia baik untuk meningkatkan sistem imun badan. Rasa tak lengkap hari tanpa Vita C.


Dan kalau terasa ada tanda-tanda badan nak demam atau tekak dah mula sakit (petanda nak mula batuk), saya akan pastikan untuk ambil 2 biji Vita C.

Alhamdulillah, kesihatan saya semakin baik dari hari ke hari. In syaa Allah memudahkan saya menjalankan tanggungjawab saya sebaiknya setiap hari.

Ada pepatah yang mengatakan 'Health is Wealth'..
Betul ke betul??

Memang banyak benarnya kan?.. :D


Terima kasih kerana sudi membaca :)

* Jika anda rasa entri ini memberi manfaat buat anda dan orang ramai di luar sana, sila tekan butang LIKE dan dipersilakan SHARE. Semoga ilmu ini dapat dipanjangkan dan menjadi salah satu pencen kubur kita semua.

Ingin mendapatkan supplemen yang selamat, semulajadi dan berkesan untuk anda dan keluarga? 
Ingin menjana pendapatan 3-4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 

FREE CONSULTATION 
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!

1 comment: