Monday 30 June 2014

Husna, Aliff & Ammar Berbuka Puasa di Rumah Nyang

Assalamualaikum... 

1 RAMADHAN

Dah berlalu 1hb Ramadhan.. alahai sekejap aje dah masuk hari kedua..

Hari pertama berpuasa di rumah, agak mencabar juga rupanya.  Ditambah lagi dengan cuaca yang super panas, masing-masing berkurung aje dalam rumah :)

MENGGEMBIRAKAN IBU BAPA DI BULAN PUASA


Semalam baca entri seorang dari team MFMS kami Nimboking, berkenaan rutin bersahur dan berbuka di rumah ibu bapa atau mertua untuk menggembirakan mereka..

Ya memang betul pun.. 

Tapi peluang untuk berbuka/ bersahur dengan mertua mungkin susah sikit sebab jauh nun di Kelantan. Kalau di rumah mak ayah saya insyaAllah rasanya tiap-tiap hari bekerja memang 'terpaksa' akan berbuka di sana. 

Sebab anak-anak pun duduk rumah mak, husband pun pejabatnya berdekatan situ juga.  

Saya pulak balik bekerja pukul 5.30 petang.  Bulan tak puasa pun sampai rumah mak paling awal 6.40pm. Bulan puasa biasa lagi dahsyat traffic nya.. Tapi mana lah tau kot ok ok aje.. kita tengok petang ni :)

LUA.. LUA.. LUA.. :)

HUSNA, ALIFF & AMMAR BERBUKA PUASA DI RUMAH NYANG

Kalau weekend, kadang-kadang kami akan berbuka juga dengan atok (panggilan untuk nenek saya) di Kuala Selangor sambil ambil peluang ziarah.  Menggantikan mak.  Sebab saya tau mak saya susah nak balik kampung sepanjang puasa sebab biasanya ayah saya akan imamkan solat tarawih di masjid di rumah parents saya.  

seronok dengan nyang :)
Atok saya tu memang kadang-kadang ternanti-nanti siapa yang akan balik minggu tu untuk ziarah beliau. Kalau takde orang balik kampung, kadang-kadang boleh lemah aje badannya atau sakit-sakit.  Kalau ada yang balik badan boleh jadi segar balik.. Biasa lah kan.. orang tua :)

Bila husband tiba-tiba ajak berbuka di rumah atok di Kuala Selangor, aikk macam ada telepati pulak.. Sebab memang ada terfikir cuma tak cakap aje..

Lewat petang tu terus gerak ke Kuala Selangor.  Call dulu makcik (Alang Uji) bagitau kami nak berbuka sana. Dalam perjalanan singgah kejap bazar Ramadhan Kuala Selangor tapi banyak gerai dah habis jualan.. mana yang ada aje lah..

Sampai rumah atok pun dah hampir sangat nak azan maghrib.  Memang sampai takat nak makan aje hihiii...
Atok pun nampak sihat dan segar bugar aje.. Alhamdulillah..


Sebelum balik sempat juga rembat 1 pek kerepek pisang.. homemade punya :).  Makcik saya (Alang Uji) memang akan siapkan tempahan kerepek pisang, maruku dan kacang botak setiap kali Aidilfitri & Aidiladha.. 

Saya memang 'hantu' kerepek pisang/ pisang goreng/ cekodok pisang.  Tapi semua-semua tu kena menepati kriteria tertentu. Macam kerepek pisang saya tak suka yang tebal-tebal atau yang ter'kuning' sangat. 

Tapi yang ni memang marvelous!!! Mengunyah aje sepanjang drive balik rumah hihiii...

Kerepek Pisang Uji
Mertua saya memang suka makan Maruku Alang, so tahun ni sebab kami tak balik raya di Kelantan, kami akan pos kan Maruku Alang Uji ni.. :) 

Sape nak tempah?? Kerepek pisang ada.. Kacang botak ada.. Maruku pun ada!!!

Meh..  meh.. contact kami ehh :) [sempat promote ;D]

No comments:

Post a Comment