Monday 9 July 2012

Breastfeeding + Working Mom = Kesilapan paling besar saya

Ya, kesilapan ni saya yang buat sendiri..

Kesilapan paling besar yang saya buat = Tidak menggunakan stok frozen..

Apa yang terjadi? Dulu saya sebut untuk prepare stok banyak2 kan? Ituler pasal...
Silap diri sendiri sebab bertekad untuk hanya beri fresh EBM pada baby. Fresh EBM paling banyak khasiatnya.. Frozen EBM akan berkurang khasiatnya disebabkan proses frozen tu bla bla bla... ni rasanya semua orang dah arif.. 

Memang kebanyakan akan cadang lebihkan stok fresh EBM berbanding frozen EBM bila bekalkan kat pengasuh. Betul! memang betul ni.. takde yang salah pun. Ni memang cara terbaik supaya anak dapat khasiat optimum dari susu ibu..

So ni la yang saya buat pun.. 

Tapi saya terlupa/terlepas pandang.. Masa baby masih kecil (belum capai umur 1 tahun), memang susu meriah ya amat.. sekali pam boleh dapat 3 botol sekaligus tuu.. TETAPI makin lama makin kurang susu yang dihasilkan.. Terutama untuk ibu-ibu bekerja. Ok fine, tak semua akan lalui pengurangan susu secara drastik BUT benda ni happened somewhere to somebody macam saya hehe... Pengurangan hasil EBM ni mungkin disebabkan; 

  1. datang haid, 
  2. tekanan kerja, 
  3. kesibukan bekerja sampai ter'skip' jadual memerah, 
  4. outstation berhari2 dan takde rangsangan natural dari bayi, 
  5. anak dah kurang minat nak menyusu sebab dah start ambil solid food/lebih suka bermain 
  6. dannn akhir skali si ibu menjadi 'kurang rajin' nak memerah terutama bila anak dah besar sikit...

So ni pun yang terjadi kat saya termasuk jadi 'kurang rajin' tu hehe....

Sudahnya, fresh EBM yang diperah akhirnya jadi kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ngam-ngam aje untuk bekal Aliff hari-hari.. Bila dok bekal fresh EBM, frozen EBM yang disimpan tu pun jadi expired.. tak leh guna lagi daa.... nganga aje la... tu laaa..selama ni dok abaikan untuk guna frozen EBM, nak kejar fresh EBM aje la kan tapi terkandas.. 

Akhir kata pesanan penaja : Sila gunakan stok frozen EBM yang anda kumpul dari masa pantang/susu meriah dengan BIJAK! hehe... kalau tak, jadi macam saya..buang semua di bawah ni...

:: expired EBM untuk dibuang ::
Nota : 
Alhamdulillah... misi penyusuan susu ibu saya telah ditamatkan secara paksa-rela semasa Aliff Rayyan berumur 2 tahun 1 bulan. Walaupun stok EBM haru biru dimasa2 Aliff mencecah 2 tahun tu, Aliff tetap tidak minum FM disebabkan masa tu Aliff pun memang kurang sangat nak menyusu sebab lebih suka makan/main.. Saya akan jadikan pengajaran/pengalaman yang saya kutip sepanjang menyusukan Aliff pada masa akan datang...insyaAllah.. Moga Allah permudahkan...

3 comments:

  1. Tahniah!!!!! Ruginyaaaaa!!!!!

    ReplyDelete
  2. Allah...

    sebak lak tgk ebm yg kena buang tu...

    ReplyDelete
  3. bsalah sangat bila nk buang ebm tue kan..xpe bljr dr kesilapan..

    ReplyDelete