Tuesday 18 May 2010

Aku dan Thrush (pulakk??)

Salam..
lately ini aku sangat down down down...

sebabnya???
aku rasa kene thrush (pulak?).. jangkit dari Aliff...
actually doktor tak diagnose as thrush (even dia pun takde sebut apa masalahnya) but sebab Aliff pernah kena and recently bende tu datang balik kat Aliff, so aku amat merasakan masalah aku sekarang ni adalah thrush



aku rasa startingnya masa ALiff kene thrush dulu..masa tu sekadar kulit jadi dry je.. dah sapu lansinoh..tapi tak baik gak.

weekend lepas start kronik sikit.. sapu antifungal cream ALiff punya tu.. tapi masih sakit jugak la..

sekarang dah kronik jugak la..
ahad lepas paling kritikal, bile BF je kene tahan sakit/pedih giler2..sampai menggigil tahan sakit..
kulit area ni*ple kering & merah, merekah/terbelah, areola rasa nipis @ merah, berdarah..

sekarang kat office guna pam manual ajer.. Harmony.. tupun dah buat suction paling perlahan supaya tak berdarah but berdarah gak.. and try hand express.. hand express is the best kalau time camni but aku still tak mahir lagi.. puas nengok video teknik Marmet tu but still tak dapat tangkap camne cara sebenar. nak tengok angle tepi, tak faham bahagian 'roll finger' tu =D

Now output agak merudum.. so harini bekal EBM Aliff kene topup dgn 1botol frozen EBM. So sekarang berguna la EBM dalam deep freezer tu, mujur la ada stok EBM..alhamdulillah..

Dah gi klinik, dapat la krim sapu (tak sure cream ape sbb die letak dlm bekas bulat kecik tu.. tanya kat nurse kat kaunter tu.. Hydrocort+ape ntah (tak ingat..)...doktor pun cakap boleh maintain guna ubat Aliff tu.

Sekarang masih lagi mencari segala maklumat pasal masalah ni.. dah puas godak forum SusuIbu, Kellymom dan few other websites.

Belum ada rasa untuk stop breastfeeding.. dan belum pernah terniat dalam hati.. dan takkan terniat pun..

Uhh.. harap2 cepat la baik..

nak info lebih? Thrush & Breastfeeding

2 comments:

  1. Liza harapnye ko cepat baik k?sian ko.tu la pengorbanan ibu muyusukan anak. sabar k?insyaallah baik la tu nti.nasib baik ko da wat stok ebm byk2,so jgn risau sgtla..

    ReplyDelete
  2. ashra: amiinn.. memang berharap cepat baik, insyaAllah.. =D

    ReplyDelete