Wednesday 27 July 2016

Al-kisah Laksam Dan Saya

Assalamualaikum dan hello :)

Oklah.. kali ni just nak cerita hal laksam ni. Dah 10 tahun kahwin dengan ore kelate ni. Kenal laksam pun sejak kahwin. Dulu-dulu masa bujang-bujang just tau makanan orang Kelantan ni nasi kerabu. Makanan lain tak kenal hehe...

Laksam ni jarang-jarang sangat kami beli. Biasanya husband akan request kakak sulungnya untuk buat laksam kalau kami pulang ke Tanah Merah. Dulu-dulu saya tak minat nak explore belajar masakan Kelantan ni sebab masa tu saya fikir biarlah masakan Kelantan ni special time kami balik Kelantan. So bolehlah husband special request nak makan itu ini kat family dia. Kira khas dan istimewa hehe..

Tapi bila kadang-kadang pergi kedai pun order menu Kelantan, rasa baik lagi lah saya belajar dan masak. Jimat sikit dan boleh makan puas-puas.. So mula dari tu start belajar nak masak singgang hehe.. Singgang yang senang tu pun fail hihi.. Bila anak-anak pun tekak diorang pun suka makanan Kelantan ni, rasa perlulah juga belajar menu-menu yang diorang suka kan.. Cuma satu yang kurang suka sangat masakan Kelantan ni saya rasa terlalu banyak menu dengan penggunaan santan. Ni yang saya lemah sikit.

Sebab saya memang tak mahir sangat masakan yang ada guna santan. Even kalau dalam setahun tu mau ade 2-3 kali aje saya beli santan untuk masak. Kira bukan favourite sangatlah nak masak benda-benda bersantan ni.

Sebelum puasa haritu ada member ofis belanja laksam sempena gaji 1st dia. Nampak menarik je packaging nya. Whatsapp kat husband gambar bekas laksam tu, terus dia balas nak suruh kakak sulungnya buat laksam masa kami balik kampung nanti and nak saya belajar haha.. Terussss soh belajar tu yang tak tahan hehe...

Minggu sebelum puasa kami balik Kelantan, dapatlah puasa 1hari kat sana. Puasa ke-2 kami balik KL dah. Weekend tu gigihlah belajar buat laksam dari kakak ipar. Siap ambil video bagai hehe.. Since 'cikgu' masak pun jenis campak-campak aje takde sukat-sukat, kenalah cuba dulu dan modify resipi bagi mahir. 

Kakak ipar suggest guna tepung beras jenama ni tapi only available in Kelantan huhu

Kecairan adunan
Masak belakang rumah
dah masak

siap gulung. comel kan :)

masa makan.. laksam@05062016
Nak bagi mahir tu kenalah me'laksam' banyak kali kan? :D.. So since dari belajar tu, tiap-tiap hujung minggu bulan puasa tu ada buat laksam. Nak praktisss haha.. So sehingga hari ini rasanya dah 5 kali dah me'laksam'.  Tapi saya buat laksam nya nipis sikit sebab macam lagi comel tapi lagi lama nak siaplah huhu..

Kali pertama buat, emm rasa something missing. Kuah rasa kureng sikit. Kurang perasa dan kurang lemak. Tapi bila makan dengan sambal ikan bilis terasa ummph hehe..

1st try laksam @11062016
Second time buat untuk berbuka kat kampung.  Dah la kelam kabut. Time blender ikan, boleh pulak belnder rosak haha.. sudahnya kasar-kasar isi ikan. Tapi terasa ke'ikan'annya. Sedappp tapi ada yang komen pekat sangat kuah, kena bagi cair sikit.. Nak buat camne tu la periuk terbesar yang ada kat rumah. So kena beli periuk lain lah nampak gayanya hehe..

laksam berbuka@18062016

Saya masak laksam guna pengukus elektrik Trio ni. Senang sikit boleh duduk bersila je mendadar laksam :)

3rd time buat lagi untuk berbuka hujung minggu kat rumah mak. Masa tu kuah laksam ada extra so bagi cairkan aje cuma laksamnya saje yang nak di dadarkan.. ni takde gambar hehe....

Next try buat untuk raya kedua kat Kuala Selangor. Jamu tetamu yang datang..
laksam raya @07072016

Latest buat untuk jamuan raya ofis husband last week Khamis. Sama hari pulak dengan potluck raya CSFJ Tingkat 10 :D.. Nampaknya yang dijamu suka, siap ada yang nak order lagi hehe.. insyaAllah rezeki tu :D

laksam jamuan raya@21072016
Tu lah alkisahnya saya dan laksam ni.. InsyaAllah banyak lagi makanan yang saya nak belajar. Sikit-sikitlah kan :)..

So nak order laksam boleh la roger2 kita lepas ni eh hehehehe...
Ok baiiiii...

No comments:

Post a Comment