Thursday 23 April 2015

Babywearing ~ Dari Husna ke Zara

Assalamualaikum dan hello :)

Baru-baru ni terpandang status kawan lama yang cerita pasal nak beli maybe baby carrier baru untuk baby baru...

Sepanjang saya ber'babywearing' ni, saya hanya ada 3.

1st time masa Husna baby. Jenis yang sokong cawat aje tu.. Masa tu belum glemer lagi jenis-jenis baby carrier yang lain. Yang ni saya dah lebur kan.. sebab info kata tak sesuai untuk pertumbuhan tulang ke apa entah..

Then masa time Aliff lahir, tahun 2009 dah up sana sini pasal Ring Sling. So saya ada la beli 1. Brand MamaPatch. Kisahnya di sini [gadjet-baru-mama-patch-ring-sling].
Later ada Soft Structured Carrier (SSC). So beli juga brand Pognae. Masa tu time Aliff baby jugak la.. Kisahnya di sini [saya-punya-pognae-baby-carrier].


Aliff memang puas hati guna Pognae dan Mama Patch tu. Tapi masa Ammar, kurang sikit guna carrier. Sebab Ammar ni jenis nak bebas. Tak suka terikat macam tu.

Sekarang Zara pulak yang guna. Zara ok, Alhamdulillah memang suka dok dalam carrier. Dia lagi selesa di'carry' berbanding duduk dalam stroller. Lain anak lain ragam kan.. :)
Saya pun sekarang suka carry Zara dengan carrier. Sebab tu pun boleh jadi sebahagian dari pembakar kalori walaupun workout tak sehebat geng-geng program Now Everyone Can Kurus (NECK) lain. Sekarang memang suka ajak en.suami jalan-jalan mana-mana shopping complex ke masa weekend sambil-sambil carry Zara. Sambil spend masa dengan famili, sambil bakar kalori dalam diam :)

Masa Master Celebration Masters Maria Firdaus di Pullman, Putrajaya ~16 November 2014
Jalan-jalan cari pasembor di Penang ~ 1 Dis 2014
Ummy balik kerja. We-fie :)
Nak keluar jalan-jalan :)
Airport KLIA2, nak gi jalan Langkawi ~5 Mac 2015

Family time di Sunway Lagoon ~19 April 2015

Baby carrier yang ada kat pasaran ni banyak jenis tau.. Tapi sekarang saya pun tak tahu apa jenis baby carrier yang ada. Jenama yang tengah hot pun saya tak tahu. Sebab buat masa ni, 2 jenis baby carrier yang saya ada tu masih kukuh, masih praktikal dan sangat berguna..

Saya jenis tak suka beli barang yang sama banyak kali. Beli sekali aje, paling puas hati, paling berbaloi, paling berpatutan dan paling praktikal.. berdasarkan hasil kajian dan pendapat saya sendiri lah.. Setelah dok survey, kaji, fikir, baca review sana sini.. 2 tu aje lah yang saya ada beli. Jenis lain tak menarik minat saya nak beli. Dan saya pun tak minat nak ikut trend.

Sama jugak la dengan kes pam susu. Saya hanya guna Medela dari dulu hingga sekarang.. Bila orang tanya pam apa yang bagus? Errrr... tak leh jawab. Sebab saya guna Medela je :)

Takpe, ikut trend pun takpe. Ikut poket masing-masing hehe...
Ada juga yang tanya certain seller tu jual carrier yang original ke tiruan?? Ermmm... kalau saya, saya akan cari info dari pengeluar carrier (cth: website atau emel diorang and tanya), siapa authorized dealer diorang kat Malaysia ni.

Acaner?? ok tak :)

No comments:

Post a Comment