Sunday 22 June 2014

Cergas Bertenaga Berpuasa Walaupun Ketika Hamil & Menyusu Bayi

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. tak lama lagi kita akan dipertemukan dengan Ramadhan.. insyaAllah..

Saya doakan Allah panjangkan umur saya dan rakan-rakan untuk meraikan Ramadhan tahun ini dan tahun-tahun akan datang..

Bulan Ramadhan memang ditunggu-tunggu kedatangannya. Sebabnya bulan ni bulan yang dijanjikan BONUS PAHALA yang berganda-ganda banyaknya..

Justeru, kebanyakan kita akan berlumba-lumba merebut BONUS itu dengan menambah pelbagai amalan seharian seperti memperbanyakkan membaca Al-Quran, bersedekah, melaksanakan solat-solat sunat, qiamullail dan pelbagai lagi.

PENGALAMAN SAYA BERPUASA KETIKA HAMIL & MENYUSU

Kalau diikutkan pengalaman berpuasa ketika kehamilan/ menyusu lepas, saya WAJIB bersahur dengan hidangan berat seperti nasi. Kalau terlepas sahur atau hanya makan hidangan ringan, selalu tak dapat bertahan.

Biasanya mulai jam 9.00 pagi saya dah mula muntah-muntah berkali-kali sampai badan 'flat'.  Jadi kadang-kadang saya terpaksa juga mengambil rukhsah dengan berbuka puasa.



Kalau menyusu pula lain pula cabarannya. 

Ini disebabkan ibu menyusu perlu minum air secukupnya iaitu lebih kurang 3 liter sehari untuk memastikan penghasilan susu ibu yang mencukupi setiap hari.

Tapi bila bulan puasa, sukar juga untuk mencapai target 3 liter air tu.. Sudahnya, badan akan kekurangan air, merasa lebih lapar dan dahaga, lebih mudah mengantuk di waktu siang serta mengalami sembelit.



Bila badan lemah, stress, kurang air, keletihan, semuanya akan menyumbang kepada kekurangan stok susu.

Masa saya berpuasa ketika menyusu dulu, saya akan paksa diri untuk minum sebanyak yang boleh semasa sahur dan selepas berbuka.  Sebab memang penting untuk ibu menyusu!

PUASA TAHUN INI

Tahun ini saya akan berpuasa ketika hamil 30 minggu.  InsyaAllah jika mengikut tarikh jangkaan bersalin adalah 4minggu selepas Aidilfitri.


Jadi kalau mengikut logik, pasti saya dapat berpuasa penuh.. Saya berdoa Allah izinkan saya berpuasa penuh tahun ini.

Sebagai persediaannya, saya telah standby Set Mighty 3 Gems Shaklee yang terkenal kerana khasiatnya dapat menjadikan tubuh kita kekal CERGAS BERTENAGA walaupun berpuasa.

Ya, saya pun macam kawan-kwan juga, mahu kumpul BONUS PAHALA bulan Ramadhan ini walaupun sedang HAMIL :)

SET MIGHTY 3 GEMS SHAKLEE


Jom tengok apa yang ada dalam set ini :)

1) Performance Drink

  • Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehidrasi seperti fungsi minuman isotonik.
  • Membekalkan tenaga serta merta dan berterusan tanpa menggangu kestabilan gula dalam darah.
  • Sesuai untuk semua golongan terutamanya yang bekerja di tengah panas dan kerap berpeluh. 
  • Kanak-kanak demam pun elok ambil, sebab biasanya kanak-kanak bila demam, selera makan dan minum mereka berkurangan. Ia membantu mencegah dehidrasi.

2) Energizing Soy Protein (ESP)

  • Ia membekalkan protein berkualiti tinggi dan kalsium pada badan.
  • Komponen terbesar dalam susu ibu ialah protein, kalsium dan air.  Jadi pengambilan ESP sangat membantu menjadikan susu ibu lebih pekat dan baby pun cepat kenyang.
  • Ia juga membantu mengurangkan rasa lapar ketika berpuasa jika diambil semasa bersahur.

3) Mealshake

  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting.
  • Instant meal yang sangat sesuai bagi yang bersahur secara ekspres.
  • Sesuai bagi menu bersahur kanak-kanak yang baru belajar berpuasa, kerana dapat membekalkan nutrisi dalam badan dan rasanya yang sedap seperti aiskrim vanila.

Terima kasih kerana meluangkan masa membaca :)

Sila 'like' dan 'share' jika artikel ini memberi manfaat kepada anda dan rakan..

No comments:

Post a Comment